Weneckie Biennale sztuki 2024 dobiega końca. W tym roku mieliśmy okazję odwiedzić je aż dwa razy. Więcej o szczegółach naszego ArchiTouru oraz pracy kolektywu Open Group przedstawionej w Polskim Pawilonie na Biennale 2024 możecie przeczytać tu.
My zaś z niecierpliwością wyczekujemy maj, bo wielkimi krokami zbliża się Biennale Architektury, zapowiadane szumnie przez kuratorów od wielu miesięcy.
Ekscytującym wydarzeniem tego tygodnia jest ujawnienie polskiego reprezentanta na wystawie przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
19 Międzynarodowa wystawa będzie trwała od 10 maja do 23 listopada 2024 i wygląda na to, że po raz kolejny połączy architekturę z aktualnymi problemami:
“Aby zmierzyć się z płonącym światem, architektura musi wykorzystać całą dostępną inteligencję. Jestem zaszczycony i wdzięczny za możliwość kuratorowania Biennale Architettura 2025”. – Carlo Ratti
W 2025 roku jedźcie na Biennale razem z nami!
Podsumowanie Biennale 2024
W tym roku pod hasłem “Foreigners everywhere” i motywem migracji wyróżniło się szczególnie kilka prac: Julie Mehretu w Palazzo Grassi z monumentalnymi obrazami i grafikami, Berlinde De Bruyckere i przestrzeń medytacyjna z rzeźbami oraz Sarah Sze i jej autoinstalacja łącząca tradycyjne płótna z nowoczesnymi materiałami nawiązujące do poczucia nieustannego ruchu i zmiany.
Nagrodę Złotych Lwów za całokształt twórczości otrzymały Anna Maria Maiolino i Nil Yalter. Wydarzeniu w tym roku towarzyszył również prezentacja młodych artystów w ramach Biennale College Arte.
zdjęcia: Slow Italia, Biennale 2024
Krótko o historii Biennale Architektury
Pierwsza artystyczna wystawa Biennale odbyła się w 1895 roku, gdzie wystawiano przede wszystkim sztukę dekoracyjną. Wraz z upływem kolejnych lat, kuratorzy i artyści dążyli do wyodrębnienia wystaw poświęconych osobno sztuce kina, muzyki, tańca, teatru czy wreszcie – architektury.
Edycja architektoniczna odbywa się co 2 lata i jest relatywnie młoda, bo pierwsza wystawa odbyła się w 1980 roku. Paolo Portoghesi, inicjatywodawca postanowił wówczas przyciągnąć wybitnych architektów i artystów, którzy pragnęli nie tylko tworzyć, ale inspirować innych. Pierwsze edycje zaczęto organizować we wnętrzach Arsenale i na dziedzińcu Giardini.
Co w trawie piszczy? Biennale 2025
Przewodniczący Biennale w Wenecji, Pietrangelo Buttafuoco oraz kurator, włoski architekt Carlo Ratti ogłosili tytuł nadchodzącej edycji wystawy w 2025 roku: “Intelligens. Natural. Artificial. Collective”. Tym razem artyści spróbują zgłębić i poszukać nowego interdyscyplinarnego podejścia do tematu inteligencji i jej związków z naturą, technologią a ludźmi. Zaproszeni zostaną specjaliści ze świata architektury, sztuki, nauk inżynieryjnych i ochrony środowiska.
Biennale 2025 będzie miejscem, gdzie wspólnie będziemy pracować nad odpowiedziami na nurtujące nas pytania: Co stanie się z naszym światem, jeśli przestaniemy nad nim panować? Jak architektura może nam pomóc przetrwać w obliczu klimatycznej niepewności?
Innowacyjne dla wydarzenia będzie również wprowadzenie zasady cyrkularności i późniejsze ponowne użycie materiałów z wydarzenia. Po raz pierwszy będziemy mogli także oglądać prace rozproszone po całym mieście na czas renowacji Arsenału. Jak podkreśla Ratti, daje to nową, wspaniałą okazję do budowania interakcji z przestrzenią miasta.
zdjęcie: Carlo Ratti
Polska na Biennale 2025
18 listopada podczas konferencji w gmachu galerii Zachęta, komisja ogłosiła polski zespół, który zaprezentuje się w maju na Biennale. Spośród 45 prac wybrano jedną, zaakceptowaną przez Hannę Wróblewską, Ministrę kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt zatytułowany “Lary i Penaty – o budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze” to dzieło zespołu: Aleksandry Kędziorek (kuratorka), Krzysztofa Maniaka , Katarzyny Przyzwańskiej oraz Macieja Siudy.
Lary i Penaty, wyrażenie pochodzące ze starożytnego Rzymu, oznaczało niegdyś dom i wszystkie sprzęty, które się w nim znajdują. Wywodzi się od nazw starożytnych bóstw opiekujących się posiadłością i jej mieszkańcami.
Artyści i architekci rozkładają na czynniki pierwsze pojęcie bezpieczeństwa i to czym ono jest dla ludzi, szczególnie w naszym kręgu kulturowym.
Według nich, lęk który od zawsze towarzyszył człowiekowi, był oswajany przez dwa odrębne porządki: porządek bezpieczeństwa (fizycznie namacalne obiekty takie jak budynki, schrony, gaśnice, kamery, znaki ewakuacyjne) oraz porządek poczucia bezpieczeństwa (obiekty nawiązujące do polskich rytuałów i tradycji – różdżka radiestezyjna, podkowa nad wejściem, drzwi z niemalowanego drewna, strach na wróble etc.).
zdjęcia: www.propertydesign.pl
Biennale 2025 – Jedźcie z nami!
Zaproś grupę architektów w niezapomnianą podróż na Biennale 2025 i sprezentuj im masę inspirujących spotkań, nowe kontakty w branży i wspomnienia na całe życie.
My zadbamy o całą organizację wyjazdu – od logistyki, po merytoryczne oprowadzanie po wystawach oraz dostęp do najbardziej inspirujących prezentacji i warsztatów.
Napisz do nas, a opowiemy Ci więcej o naszej wizji idealnego Biennale – widzimy się w Wenecji!
zdjęcia: Slow Italia, Biennale 2024
ArchiTour to nowy wymiar włoskich podróży incentive. W 2025 zaplanuj i zaproś swoich architektów na kilkudniową podróż doświadczeniową ze Slow Italia.