Design w ampułce – Labics, czyli za kulisami rzymskiego Laboratorium Architektury.

You can find english version below 

Czy architektura to sztuka bez ram, niekończąca się nauka, mrówcza praca, a może wszystko w jednym? Przed Wami Labics studio, którzy design traktują jako konceptualne laboratorium i długotrwały, eksperymentalny proces. 

Testowanie nowych technologii, idei, materiałów i rozwiązań przestrzennych jest dla Marii Clemente oraz Francesca Isidorii wskazówką, którą kierują się na co dzień podczas swojej architektonicznej drogi. Od początku istnienia biura, prace Labics przyciągały uwagę krytyków i dziennikarzy, a w grudniu 2003 amerykański magazyn Architectural Record okrzyknął ich jednym z najważniejszych talentów architektonicznych, które pojawiły się w ostatnich latach w wydaniu Design Vanguard.

Spotkanie ich w Rzymie było dla nas wielką przyjemnością oraz okazją do poznania głównych stylów i różnic w pracy włoskich architektów. Opowiedzieli nam o swoich dwóch ważnych przedsięwzięciach, które finalnie służą jako przestrzeń wystawiennicza sztuki – Palazzo dei Diamanti oraz Fondazione Mast.

zdjęcia: Kinga Gołąbek

Palazzo dei Diamanti – Diamentowy Pałac

Pierwszy z projektów – Palazzo – to słynny renesansowy budynek Biaggio Rosettiego w miejscowości Ferrara, znany ze swojej unikalnej konstrukcji zewnętrznej fasady pokrytej 8500 marmurowymi blokami. Wyrzeźbiono je w kształcie diamentów, stąd nazwa całego budynku – Palazzo dei Diamanti.

Na wykonawcę jego renowacji oraz projekt pawilonu w ogrodzie został ogłoszony konkurs – przetarg. Prace były finansowane ze środków publicznych, co już sugeruje liczne ograniczenia oraz narzucane z góry zasady, do których designerzy muszą się dostosować.

Jak piszą Labics Studio, brief konkursowy wymagał uwzględnienia dobudowy brakującej czwartej strony Palazzo. Renowacja zakładała również pomieszczenie niektórych usług dla odwiedzających wystawę: księgarnia, kawiarnia, toalety i kącik dla dzieci. Projekt nowego pawilonu wystawowego, który stanowi fizyczne i symboliczne serce projektu, komponuje się i wchodzi w  interakcję z Pałacem poprzez cztery różne strategie:

  • Kształt i geometria – pawilon opiera swoją formalną matrycę na tej samej logice geometrycznej, która tworzy strukturę Palazzo, w ten sposób stając się częścią ewolucyjnej historii budynku.
  • System pustych przestrzeni i brył – interwencja jest zgodna ze strukturą budynku i charakteryzuje się naprzemiennością brył i pustych miejsc, pozostawiając przestrzeń między nową częścią, a ścianą, która otacza XVI-wieczny dziedziniec.
  • Pozostawienie antycznego muru jako symbolicznego progu przejścia
  • Niedokończony stan – zabawa z czasem; nowy projekt podkreśla stan fasad – bogactwo historycznego Palazzo kontrastuje z surowym dziedzińcem.

Wprowadzanie nowoczesnych elementów do wiekowych obiektów zawsze wzbudza sporo kontrowersji. My jednak w ArchiTourze uwielbiamy takie rozwiązania i uważamy, że współczesna architektura może fantastycznie współgrać i podkreślać walory historycznych struktur, poprawiając przy tym funkcjonalność rezydencji.

zdjęcia: www.labics.it

Fondazione MAST

Drugie z ogromnych przedsięwzięć podjętych przez Labics, tym razem realizowane ze środków prywatnych,  stanowi niezwykła Fundacja z 2013 roku w Bolonii. Kompleks o 25 000 m² – Fondazione MAST (Manifattura di Arti, Sperimentazione e Tecnologia) – zostało zamówione przez znaną włoską filantropkę i przedsiębiorczynię, Isabellę Seràgnoli. Jego założeniem jest promowanie innowacji, kreatywności oraz rozwoju kulturalnego i technologicznego poprzez wystawy, warsztaty, konferencje i programy edukacyjne. W budynku znajdują się przestrzenie wystawowe, audytorium, miejsce dla dzieci, centrum odnowy biologicznej, restauracja i kawiarnia.

Przed budynkiem architekci zdecydowali na ekspozycję dzieła Marka di Suvero. Miejsce to stale jest wypełnione sztuką, a m.in. w 2023 roku można było tu oglądać Biennale Fotograficzne.

zdjęcia: www.labics.it

University Educational Center

Zdobywca pierwszej nagrody w ogłoszonym konkursie, to kompleks uniwersytecki o 15,000 metrach kwadratowych, w którego skład wchodzą sale uczelniane oraz zakwaterowanie dla studentów medycyny, biotechnologii i pielęgniarstwa. Zagięta płaszczyzna złożona z aluminium i szkła tworzy zarówno dach, jak i fasadę dla zbiorowych przestrzeni instytucjonalnych – atrium, stołówki, biblioteki. Przeszklone ściany natomiast mieszczą sale lekcyjne i laboratoria.

zdjęcia: www.labics.it

Citta’ del Sole – Miasto Słońca

Projekt ten jest częścią inicjatywy władz miejskich Rzymu, która miała na celu przebudowę szeregu zajezdni transportu zbiorowego. Założeniem Labics było stworzenie w tym miejscu zintegrowanego budynku, który służyłby jako biura, miejsca handlu i lokale mieszkalne. Ciekawym pomysłem jest wykorzystanie przestrzeni piwnicznych jako konstrukcji nośnej dla chodników na wyższym poziomie.

zdjęcia: www.labics.it

Na mniejszą skalę

Podere 43

To projekt skupiający się na przebudowie istniejącego domu z 1920 roku w prywatną rezydencję. Podere 43 jest jednym z 45 identycznych domów wiejskich, które powstały w pobliżu Maremmy w Toskanii. Młoda para zleciła Labics zadanie, aby przekształcona chata stała się domem rodzinnym dla spotkań rodzinnych i przyjacielskich. Zmieniono pierwotne zastosowanie szopy i stodoły, ale historyczny charakter budynku został zachowany.

zdjęcia: www.labics.it

Obika – Mozarella Bar

Od 2003 do 2015 roku pracownia była odpowiedzialna za ogólną koncepcję, projekt wnętrz i architekturę Obikà, wysokiej klasy międzynarodowej sieci barów i restauracji specjalizujących się we włoskim jedzeniu m.in. w Mediolanie, Nowym Jorku, Rzymie, Londynie, Turynie, Florencji, Kuwejcie i Tokio.

Mediolański oddział mieści się w nowoczesnym budynku w dzielnicy Brera. Proporcje i charakter tej restauracji – ogromna prostokątna przestrzeń o wysokości 4,5 metra na parterze i w piwnicy z 8 ogromnymi oknami – różni się znacząco od pierwszej restauracji Obika, oddziału Rome-Prefetti w historycznym palazzo.

zdjęcie: www.labics.it

Próbowki i fiolki – czyli w Labicsowym mikrokosmosie

W eksperymentalnej pracowni Labics za narzędzia badań służą struktury, materiały i wydarzenia,z których składa się nasza rzeczywistość. W swoim manifeście kultury pracy architekci podają wielorakość znaczeń poszczególnych materii i zjawisk. Są to m.in. cyrkulacja, kontekst, zależność: tło-obiekt (zaczerpnięte z filozofii Gestalt), obramowanie, geometria, wzory, struktury, grawitacja. O szczegółach tych wartości możecie przeczytać tutaj.

zdjęcia: www.labics.it

Inspiracja dla polskiego designu

Dla Labics, udział w konkursach projektowych zawsze był ważnym elementem ich  działalności dającym szerokie pole do eksperymentów. Liczne nagrody sytuują pracownię jako jedną z najbardziej prestiżowych w kraju. Zajrzenie za kulisy i rozmowa z założycielami tak zasłużonego biura to dla nas kolejna ogromna inspiracja oraz dowód na to, że wymiany branżowe, szczególnie te międzykulturowe, mogą przynieść polskiemu designowi falę nowej jakości i świeżości.

Jeszcze raz, pięknie dziękujemy Marii oraz Francesco za podzielenie się z nami anegdotkami i bogatym doświadczeniem oraz za przemiłą gościnę w przepięknych wnętrzach Laboratorium Architektury!

English version:

Is architecture an art without boundaries, an endless learning process, painstaking work, or perhaps all of these combined? Presenting Labics studio, which treats design as a conceptual laboratory and a long-term, experimental process.

For Maria Clemente and Francesco Isidori, testing new technologies, ideas, materials, and spatial solutions serves as a daily guide on their architectural journey. Since the establishment of their office, Labics’ works have attracted the attention of critics and journalists, and in December 2003, the American magazine Architectural Record hailed them as one of the most important architectural talents to emerge in recent years in its Design Vanguard.

Meeting them in Rome was a great pleasure and an opportunity to learn about the main styles and differences in the work of Italian architects. They told us about two of their significant projects, which ultimately serve as exhibition spaces for art – Palazzo dei Diamanti and Fondazione Mast.

Palazzo dei Diamanti – Diamond Palace

The first of the mentioned projects, Palazzo, is the famous Renaissance building by Biaggio Rossetti in the town of Ferrara, known for its unique exterior facade covered with 8,500 marble blocks. These blocks are carved in the shape of diamonds, hence the name of the entire building – Palazzo dei Diamanti.

A competition was announced for the renovation and the design of a pavilion in the garden. The work was funded by public funds, which already suggests numerous restrictions and imposed rules that designers must adhere to.

As stated by Labics Studio, the competition brief required the addition of the missing fourth side of the Palazzo. The renovation also included accommodating certain visitor services: a bookstore, a cafe, restrooms, and a children’s corner. The design of the new exhibition pavilion, which forms the physical and symbolic heart of the project, integrates and interacts with the Palace through four different strategies:

Shape and Geometry – The pavilion bases its formal matrix on the same geometric logic that creates the structure of the Palazzo, thus becoming part of the building’s evolutionary history.

System of Voids and Volumes – The intervention aligns with the building’s structure and is characterized by the alternation of volumes and voids, leaving space between the new part and the wall that surrounds the 16th-century courtyard.

Retaining the Ancient Wall as a Symbolic Threshold – The ancient wall is left as a symbolic passage.

Unfinished State – Playing with time; the new project emphasizes the state of the facades – the richness of the historic Palazzo contrasts with the raw courtyard.

Fondazione MAST

The second of the major projects by Labics, this time funded by private means, is the remarkable foundation from 2013 in Bologna. The 25,000 m² complex, Fondazione MAST (Manifattura di Arti, Sperimentazione e Tecnologia), was commissioned by renowned Italian philanthropist and entrepreneur Isabella Seràgnoli. Its aim is to promote innovation, creativity, and cultural and technological development through exhibitions, workshops, conferences, and educational programs. The building houses exhibition spaces, an auditorium, a children’s area, a wellness center, a restaurant, and a cafe.

In front of the building, the architects decided to showcase a work by Mark di Suvero. This place is constantly filled with art, and in 2023, it hosted the Photography Biennale, among other events.

University Educational Center

The winner of the first prize in the announced competition is a 15,000 square meter university complex, which includes lecture halls and accommodation for students of medicine, biotechnology, and nursing. A curved plane made of aluminum and glass forms both the roof and facade for the collective institutional spaces – the atrium, cafeteria, and library. The glass walls, on the other hand, house classrooms and laboratories.

Città del Sole – City of the Sun

This project is part of an initiative by the municipal authorities of Rome aimed at redeveloping a series of public transportation depots. Labics’ objective was to create an integrated building that would serve as offices, commercial spaces, and residential units. An interesting idea is the use of basement spaces as a supporting structure for walkways on the upper level.

On a Smaller Scale

Podere 43

This project focuses on the renovation of an existing house from 1920 into a private residence. Podere 43 is one of 45 identical rural houses built near Maremma in Tuscany. A young couple commissioned Labics with the task of transforming the cottage into a family home for gatherings. The original use of the shed and barn was altered, but the historic character of the building was preserved.

Obikà – Mozzarella Bar

From 2003 to 2015, the studio was responsible for the overall concept, interior design, and architecture of Obikà, a high-end international chain of bars and restaurants specializing in Italian cuisine, including locations in Milan, New York, Rome, London, Turin, Florence, Kuwait, and Tokyo.

The Milan branch is located in a modern building in the Brera district. The proportions and character of this restaurant – a large rectangular space with a height of 4.5 meters on the ground floor and basement with 8 large windows – differ significantly from the first Obikà restaurant, the Rome-Prefetti branch, which is housed in a historic palazzo.

Into Labics’ world

In Labics’ experimental workshop, structures, materials, and events serve as tools of research, constituting our reality. In their work culture manifesto, architects highlight the multifaceted meanings of various materials and phenomena. These include circulation, context, figure-ground relationship (borrowed from Gestalt philosophy), framing, geometry, patterns, structures, and gravity. You can read more about the details of these values here.

Polish design inspiration

For Labics, participating in design competitions has always been a crucial aspect of their work, providing ample opportunities for experimentation. Numerous awards have positioned the studio as one of the most prestigious in the country. Peeking behind the scenes and conversing with the founders of such a renowned firm is yet another immense inspiration for us, demonstrating that cross-cultural exchanges can bring a wave of new quality and freshness to Polish design.

Once again, we sincerely thank Maria and Francesco for sharing anecdotes and their rich experience with us, and for their warm hospitality in the beautiful spaces of the Architecture Laboratory!

ArchiTour to nowy wymiar włoskich podróży incentive. W 2024 zaplanuj i zaproś swoich architektów na kilkudniową podróż doświadczeniową ze Slow Italia.

Powiązane posty

Zostaw komentarz