You can find english version below ⬇
Wyobraźcie sobie kilka dni spędzonych w otoczeniu Alp odbijających się w krystalicznej wodzie malowniczego jeziora Como… Brzmi bajecznie. A jakby dodać do tego jeszcze wstęp do historycznych willi, które na co dzień odwiedzający mogą zwiedzać tylko z daleka?
Tak, taki event istnieje, a na dodatek jest ogromną, interdyscyplinarną wystawą arcyciekawych dzieł designu i sztuki od lat 20. ubiegłego stulecia aż po dziś dzień. Poznajcie Lake Como Design Festival! Co roku festiwal opatrzony jest nowym lejtmotywem, w poprzednich latach były to “Historicism” lub “Lust for Architecture”. W czasie kilku dni odwiedzający mają szansę nie tylko podziwiać unikatowe przestrzenie i zbiory, ale także brać udział w panelach dyskusyjnych i spotkaniach z projektantami z całego świata. Wydarzenia te wnoszą konkretne wartości oraz tematy i koncentrują się na innowacyjnych rozwiązaniach i nowinkach w branży.
zdjęcie: www.interiordaily.com
zdjęcie: Slow Italia
Czym jest lekkość w designie?
We wrześniu podekscytowani wyruszyliśmy na szóstą już edycję tego pięknego wydarzenia. Tegoroczna wystawa odbywała się pod hasłem “Ligthness” (lekkość). Jak mówią sami organizatorzy Lake Como “Nigdy dotąd nie potrzebowaliśmy lekkości tak bardzo, jak teraz – tej samej, którą Italo Calvino opisał w swoich Sześciu przypowieściach na nowe tysiąclecie (…) Od mechanicznego lotu Leonarda da Vinci, przez budowę wieży Eiffla, po wykorzystanie szkła i aerogelu – „lekkość myślenia” od zawsze prowadziła nas do rozwoju w przeróżnych dziedzinach: literaturze,, teatrze, sztuce, designie czy nauce – teraz wprowadza nas w nową erę, gdzie szuka równowagi pomiędzy formą, materiałem i ruchem
Edycja 2024 wykracza daleko poza granice naszych państw, w tym udziały z Japonii, Korei, Hongkongu, Argentyny, Kanady, Austrii, Niemiec, Holandii, Czech, Francji, Belgii, Hiszpanii, Polski, Łotwy, Wielkiej Brytanii, a także Włoch. Architekci, rzemieślnicy i projektanci, którzy pokażą swoją ideę lekkości, pochodzą z tych krajów”.
.
zdjęcie: www.fuorisalone.it
Lightness in progress/The form of Lightness
Kluczowa część wystawy zbiorowej znajduje się w siedemnastowiecznej Villi del Grumello i nosi tytuł “Lightness in progress”. Trasa prowadzi przez kolekcje dzieł, obiektów i elementów wyposażenia wnętrz z przeróżnych źródeł, jednak łączonych przez wspólny motyw: lekkości formy i materii.
zdjęcia: Slow Italia
The form of Lightness
Podobnie jak w prawdziwej podróży w czasie, od szkoły Bauhausu i racjonalizmu, przez eksperymenty z nowymi materiałami lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, aż po najnowsze współczesne kreacje, wystawa jest prawdziwym badaniem pojęć ciężaru i lekkości. Krzesło, z definicji, jest meblem, którego celem jest podtrzymywanie ludzkiego ciała; kontrast między niezbędną dla projektu solidnością strukturalną a lekkością linii i materiałów stanowi istotę tego studium.
Ekspozycja prezentuje m.in. 28 krzeseł stworzonych w latach 1924–2024 różnymi technikami i materiałami, pochodzących z różnych nurtów i krajów. Na wystawie prezentowane są m.in. projekty: Mario Botty, Ciniego Boeriego, Marcela Breuera, Paolo Buffy, Joe Colombo, Francesca Faccina, Eileen Gray, Piero Lissoniego, Vico Magistrettiego, Alberto Medy, Ludwiga Miesa van der Rohe, Jaspera Morrisona, Vernera Pantona, Gio Pontiego, Aldo Rossiego, Giuseppe Terragniego.
zdjęcia: Slow Italia
Lekkość i papier
Już drugi raz otworzono zdesakralizowany kościół z 1200 roku San Pietro in Atrio, którego przestrzeń postanowiono wykorzystać na zgłębianie tematu lekkości na papierze. Wystawę stworzono we współpracy z artystami oraz Lithos, wydawnictwem z Como, specjalizującym się w drukach i książkach artystycznych. Pokazują i reintrepretują na język współczesny starożytne techniki grawiury.
Lithos kuratoruje projekty i edycje limitowane, poprzez które artyści, architekci i projektanci są zapraszani do eksploracji symbolicznych elementów swojej wyobraźni i języka projektowania, wykorzystując technikę grawerowania. Założona w 1989 roku w Como działalność Lithos łączy grafikę i poezję, dając życie bezprecedensowemu ekspresyjnemu kodowi, który pozostawił cenny ślad na włoskiej panoramie twórczej.
Z tej okazji Mario Botta, Michele De Lucchi, DWA Design Studio, Nathalie Du Pasquier, Francesco Faccin, Valerio Gaeti, Naessi Studio, Lucia Pescador, Franco Raggi, Mario Trimarchi interpretują temat lekkości poprzez starożytne techniki grawerowania. Otulone kontemplacyjną atmosferą, grafiki dzieł dialogują z oryginalnymi płytami i dialogują z artystycznym dziedzictwem historycznego kościoła, w którym odbywa się wystawa.
Valerio Gaeti, Pietre fiorite, 2024
Sztuka w labiryntach zaczarowanego ogrodu
Nowością w tej edycji eventu jest Chilometro della Conoscenza – rozproszona trasa wystawowa w parku przy willi, prowadząca przez szklarnie, kaplice i ogród cytrusowy. Rozlokowano tu projekty wybrane przez Giovannę Massoni do Contemporary Design Selection.
Na wystawie prezentowana jest seria obiektów, które łączą tradycyjne rzemiosło z technologią, tajemnicze formy z innowacją, w poszukiwaniu owocnego, ale nie nostalgicznego połączenia przeszłości z teraźniejszością. Wystawa pragnie ponownie odkryć lokalne dziedzictwo, odejmując ciężar tradycji, eliminując to, co zbędne, i unowocześniając techniki i materiały w imię zrównoważonego rozwoju.
zdjęcia: Slow Italia
Spotkania
W czasie Lake Como Design odbywają się dyskusje i panele, podczas których projektanci, architekci, pisarze i przedsiębiorcy spotykają się, by zgłębić temat szóstej edycji z różnych punktów widzenia.
W tym roku mieliśmy okazję być świadkami tak świetnych rozmów jak m.in. te:
Prezentacja książki WŁOCHY&MODA autorstwa Roberty Redaelli.
PANEL Contemporaty Design Selection. Parola Progetto
Davide Groppi w rozmowie z Paolo Casiccim – z projektant z Piacenzy, który projektuje i produkuje lampy pod tą samą marką od końca lat 80.
W szwajcarskiej oazie kontemplacyjnej
Współpracą, o której warto wspomnieć jest ta pomiędzy szwajcarską galerią Grieder Contemporary. W czasie Lake Como 24 wystawia tu projekt uznanej niemieckiej artystki Jorinde Voigt znanej ze swoich wielkoformatowych rysunków, które łączą tekst i kolaż, tworząc dynamiczne kompozycje. Uchwytują elementy takie jak dźwięk, ruch, czas i percepcja. Jej prace są z natury bardzo koncepcyjne i głęboko filozoficzne. W tym roku Jorinde Voigt po raz pierwszy zaprezentowała swoją serię Betrachtung/Contemplation (2019-2021) składającą się z 7 mobilnych rzeźb wykonanych z misternych miedzianych drutów i łańcuchów. Struktury, które zdają się unosić w przestrzeni, są inspirowane proporcjami serii Fibonacciego i zachęcają do refleksji nad delikatną równowagą wszechświata.
Pojedźmy tam razem
Mamy nadzieję, że zdjęcia tych przepięknych dzieł mówią same za siebie i zachęcają Was do zgłębienia tematu tego unikalnego wydarzenia.
Jeśli współpracujesz z architektami i chcesz budować z nimi trwałe relacje oraz przeżyć wraz z nimi przygodę życia na Lake Como Design, napisz do nas – pojedźmy tam razem!
zdjęcie: Slow Italia
English version:
Imagine spending a few days surrounded by the Alps reflecting in the crystal-clear waters of the picturesque Lake Como… It sounds like a fairy tale. And what if we add to that exclusive access to historic villas that visitors can normally only view from afar?
Yes, such an event exists, and it’s a grand, interdisciplinary exhibition featuring fascinating works of design and art from the 1920s to the present day. Welcome to Lake Como Design Festival! Each year, the festival is themed with a new leitmotif; past themes have included “Historicism” and “Lust for Architecture.” Over several days, visitors have the chance to admire unique spaces and collections, as well as participate in panel discussions and meet designers from around the world. These events bring concrete values and themes, focusing on innovative solutions and new trends in the industry.
What is lightness in design?
In September, we eagerly embarked on the sixth edition of this beautiful event. This year’s exhibition was themed “Lightness.” As the organizers of Lake Como say, “Never before have we needed lightness as much as we do now – the same lightness that Italo Calvino described in his ‘Six Memos for the New Millennium’ (…) From Leonardo da Vinci’s mechanical flight to the construction of the Eiffel Tower, to the use of glass and aerogel – ‘light thinking’ has always guided us in various fields: literature, theater, art, design, and science – and now it leads us into a new era, seeking balance between form, material, and movement.”
Lightness in progress
A key part of the collective exhibition is located in the seventeenth-century Villa del Grumello and is titled “Lightness in Progress.” The route features collections of works, objects, and interior elements from various sources, all united by the common theme of lightness in form and matter.
Lightness on paper
For the second time, the deconsecrated 1200s church San Pietro in Atrio was opened, and its space was utilized to delve into the theme of lightness on paper. The exhibition was created in collaboration with artists and Lithos, a Como-based publisher specializing in prints and art books. They showcase and reinterpret ancient engraving techniques in a contemporary language.
Chilometro della Conoscenza – Magic garden full of art
A new feature of this year’s event is the Chilometro della Conoscenza – a dispersed exhibition route in the park of the villa, leading through greenhouses, chapels, and a citrus garden. Here, projects selected by Giovanna Massoni for the Contemporary Design Selection are displayed.
Meet and talk about design
Lake Como Design hosts discussions and panels where designers, architects, writers and entrepreneurs come together to explore the theme of the sixth edition from a variety of perspectives.
This year we had the opportunity to witness such great talks as these, among others:
–A presentation of the book ITALY&MODA by Roberta Redaelli
-Design Selection Contemporaty PANEL with Parola Progetto
-MEETING Davide Groppi in conversation with Paolo Casicci, a Piacenza-based designer who has been designing and producing lamps under the same brand since the late 1980s.
Contemplation room
Noteworthy is the collaboration with the Swiss gallery Grieder Contemporary. During Lake Como, they are showcasing a project by the acclaimed German artist Jorinde Voigt, known for her large-scale drawings that combine text and collage to create dynamic compositions. Capturing elements like sound, movement, time, and perception, Voigt’s work is inherently conceptual and deeply philosophical. This year, Jorinde Voigt presented her series Betrachtung/Contemplation (2019-2021) for the first time, consisting of 7 mobiles made of intricate brass wires and chains. The structures, which seem to float in space, are inspired by the proportions of the Fibonacci series and invite reflection on the delicate balance of the universe.
Let’s go there together!
We hope that the photos of these stunning works speak for themselves and encourage you to explore this unique event. If you work with architects and want to build lasting relationships and experience the adventure of a lifetime at Lake Como Design, reach out to us – let’s go there together!
ArchiTour to nowy wymiar włoskich podróży incentive. W 2024 zaplanuj i zaproś swoich architektów na kilkudniową podróż doświadczeniową ze Slow Italia.